PROVEDBA EUROPSKIH PROJEKATA U DV JARUN



Pedagoška godina 2017. / 2018.

Erasmus plus KA1 projekt:

"NOVA ZNANJA ZA NOVE MOGUĆNOSTI"

   


 
U pedagoškoj godini 2017./2018.  DV Jarun nositelj  je još jednog projekta u okviru Erasmus + programa, financiranog od strane Europske unije i odobrenog od Agencije za mobilnost i programe EU  (http://www.mobilnost.hr/). Projekt se provodi od 1.7.2017. do 31.8.2018. godine.

Projektom  „Nova znanja za nove mogućnosti“ želimo utjecati na podizanje kvalitete kurikuluma vrtića uvođenjem inovacija i kreativnih metoda rada s djecom, te unaprijediti profesionalne kompetencije odgojno-obrazovnih radnika ključnih za stvaranje uvjeta za učenje u ranoj dobi, što možemo povezati i s Erasmus + ciljevima.
U realizaciju projekta uključeno je 12 stručnih radnika DV Jarun: devet odgojitelja, pedagog, psiholog te ravnateljica koji će sudjelovati na mobilnostima (strukturiranim tečajevima) koje će im pružiti direktan pristup izvorima informacija te omogućiti razvijanje interkulturalnog dijaloga.
 U Nizozemskoj će se održati edukacija na temu "Creativity in teaching and training & how to use music, art, ICT  and outdoor activities in education", u Slovačkoj na temu "New Trends and Alternative Approaches to Kindergarten Teaching", u Španjolskoj će tema edukacije biti "Game based learning", u Italiji "Developing creativity in education", Malti "Using Robotics in Primary Education“, a u Ateni će tema edukacije biti "Creativity in Early Years Science Education".

Prva mobilnost realizirana od 9.do 14.7.2017. u Grčkoj (Mati, Attica), u sklopu ljetne škole „Creativity in Early Years Science“ (Kreativnost u ranom učenju znanosti“) u kojoj su sudjelovali učitelji, odgojitelji, ravnatelji vrtića i škola Austrije, Belgije, Finske, Grčke, Velike Britanije, Španjolske, Irske i Hrvatske. Sudionice edukacije iz dječjeg vrtića Jarun bile su odgojiteljice Kristina Mlinarić i Martina Skoko.

 


 
Voditeljice edukacija bile su Dr. Fani Stylianidou (Ellinogermaninik Agogi), Dr. Esme Glauert (UCL Institute of Education) i Dr. Tatjana Dragović Andersen (Open University, Cambridge)

 

Prvi dan edukacije voditeljice projekta upoznale su sudionike sa koncepcijom i svrhom edukacije, a odnosi se na promicanje kreativnih pristupa u ranom učenju znanosti (www.creative-little-scientists.eu i www.ceys-project.eu). Osnova edukacije bile su  tematski različite radionice obogaćene brojnim vježbama, temeljem kojih je sudionicima omogućeno stjecanje novih znanja i iskustva aktivnim i neposrednim sudjelovanjem, a isto tako omogućeno je procjenjivanje vlastite odgojno-obrazovne prakse prakse.

 





 


Teme radionica bile su: „Povezanost znanosti i kreativnosti“, „Priroda kreativnosti“, „Povezivanje učenja u školi/vrtiću i izvan/na otvorenom“, „Nadogradnja dječjih ideja“, „Refleksija i promišljanje“, „Priroda znanosti“, te „Podržavanje kreativnosti i istraživanja u znanosti“.

 


 
Uz svaku  radionicu nakon teorijskog uvoda postavljena su pitanja na koje su sudionici tražili odgovore, promišljala se vlastita praksa, istraživala se uloga odgojitelja i učitelja u podržavanju i poticanju kreativnosti u radu s djecom, planirale su se aktivnosti kojima se  potiče kreativnost za rano učenje znanosti u praksi, tražili su se načini nadograđivanja dječjih ideje, promišljalo se i raspravljalo o mogućnostima promjene školskog / vrtićkog okruženja s ciljem poticanja ranog učenja znanosti, tražili su se načini poticanja informalnog učenja u unutarnjim prostorima (učionica/ skupina) i izvan tih prostora, a analizirao se i  kurikulumu ranog i predškolskog odgoja s ciljem pronalaženja mogućnosti za rano učenje znanosti.Isto tako raznovrsne praktične vježbe u radionicama omogućile su sudionicima isprobavanje povezanosti igre i istraživanja u različitim područjima.

 
 
Osim unaprjeđivanja vlastite odgojno-obrazovne prakse, svrha edukacije je i razvijanje interkulturalnih kompetencija sudionika edukacije. S tim ciljem sudionici su posjetili znamenitosti Grčke kao što su Akropola i Muzej Akropole, te Posejdonovo svetište. 


 

 


Pedagoška godina 2016. - 2018. 


Erasmus plus KA2 projekt:

"QUALITY - 3C (CHEERFUL, COURAGES, CREATIVE) CHILD?"

"KVALITETA - 3C (VESELO, HRABRO, KREATIVNO) DIJETE?"

 
                  
 
 
U razdoblju od 2016. do 2018. godine dječji vrtić Jarun sudjeluje u europskom KA2 projektu  „Quality- 3C Child (cheerful, courageous, creative child)?“. U ovaj projekt uključeni smo kao partneri, a nositelj projekta je zemlja partner Estonija. Osim naše ustanove zemlje partneri koje sudjeluju u projektu su Latvija, Portugal i Grčka.

Cilj sudjelovanja u oba projekta je unaprjeđivanje kvalitete odgojno-obrazovne prakse dječjeg vrtića Jarun. 
 


Europski kutić u kući Domagoj



ESTONIJA 21. - 25.11.2016.
 
Prvi transnacionalni sastanak partnera iz Estonije, Grčke, Hrvatske, Latvije i Portugala, održan je u gradu Tartuu u Estoniji, od 21. do 25. studenog 2016. Predstavnici dječjeg vrtića Jarun u Tartuu bili su ravnateljica vrtića Snježana Vusić-Kodvanj, pedagoginja Kristina Martinko Rutić i psiholog Tomislav Miljak. 
 
Za vrijeme boravka provedne su brojne planirane projektne aktivnosti:
*Svi partneri prezentirali su obrazovne sustave svojih zemalja, nakon čega se raspravljalo o uočenim sličnostima i razlikama kao polaznim točkama za daljnji rad i suradnju tijekom projekta.


 
*Prema pripremljenim prijedlozima dječjih crteža iz svake institucije partnera, održano je glasanje za izbor crteža koji će predstavljati logo projekta KA2. Kao logo projekta izabran je crtež iz Grčke, koji će uz logo Europske unije Erasmus + program biti istaknut na svim dokumentima projekta i na internetskim stranicama. 
  
 

    
 
*Razgovaralo se o planiranim aktivnostima projekta tijekom dvogodišnjeg razdoblja njegovog trajanja, te je predstavljen plan budućih aktivnosti i redoslijed tema na koje ćemo se fokusirati tijekom radnih susreta u zemljama partnerima (Portugal, Grčka, Hrvatska, Latvija).
*Razgovaralo se o praćenju i evaluaciji napretka projekta, te načinima međusobne komunikacije između partnera.
*Na Sveučilištu u Tartuu predavanje i radionicu za sudionike projekta održala je prof. Marie Jurimae. Radeći u manjim skupinama razgovaralo se o procesu odgoja i obrazovanja. Nakon zajedničke rasprave sažeti su zaključci i istaknuti važni segmenti procesa odgoja i obrazovanja.
*Prof Jurimae predstavila je Wind-Rose model procjene kvalitete procesa odgoja i obrazovanja, prema kojem je predložila grupiranje naših prijedloga u dvanaest kriterija kvalitete procesa odgoja i obrazovanja. Navedeni model može poslužiti će kao referentni okvir i polazna točka za zajednički rad na usporedbi razlika među zemljama partnerima, traženju zajedničkih dodirnih točaka i radu na unapređivanju kvalitete procesa odgoja i obrazovanja u zemljama partnera.

 
 

 

 
*Prema prezentiranom Wind – Rose modelu kvalitete procesa odgoja i obrazovanja i nakon eventualnih sugestija ostalih partnera prof Jurimae konstruirati će upitnik na engleskom jeziku, te će ga svi partneri prevesti na svoje materinje jezike. Dogovorena je veličina uzorka i način prikupljanja podataka. Svaki od partnera obvezao se kontaktirati roditelje i zaposlenike u svojim vrtićima kako bi upitnikom u on-line formi (Google Form) prikupili podatke o tome koliko su roditeljima i zaposlenicima važni pojedini segmenti kvalitete procesa odgoja i obrazovanja.
*Nakon završetka prikupljanja podataka prof. Jurimae sa poslati će partnerima prikupljene rezultate za svaku pojedinu zemlju, kako bi ih međusobno prezentirali na idućem sastanku koji će se prema rasporedu održati u Portugalu.
*Viša suradnica Fondacije Archimedes, Katlin Lepa, održala je predavanje o vođenju projekta kojim je partnere upoznala sa njihovim pravima i odgovornostima za vrijeme trajanja projekta, načinu vođenja projekta i mogućnostima informiranja i traženja pomoći u slučaju potrebe, kao i o načinima praćenja tijeka projekta, evaluacije postignutog i izvještavanja javnosti.
*Posjetom vrtića Klabu i Lohkva upoznali smo specifičnosti u organizaciji  i načinu odgojno-obrazovnog rada s djecom.

 


Web stranicu projekta prezentirat će parneri iz Portugala

PORTUGAL: 19. – 25.02.2017.

Drugi transnacionalni sastanak partnera projekta održan je u mjestu Sesimbra u blizini Lisabona. Tema susreta u Portugalu odnosila se na načine procjene, planiranja i vrednovanja ranog razvoja, te rada i pružanje potpore djeci s teškoćama u razvoju i posebnim potrebama. Svaki partner predstavio je način procjene ranog razvoja kod djece predškolske dobi, kao i načine uključivanja djece s posebnim potrebama u odgojno-obrazovne ustanove pojedine zemlje. Prof. M. Jurimae iz Estonije prezentirala je prve rezultate dobivene nakon analize do tada pristiglih odgovora koje su dali roditelji i osoblje vrtića iz zemalja partnera projekta. U skladu s time dogovoreni su daljnji koraci rada u projektu.
 

Domaćini iz Portugala omogućili su nam posjete nekolicini vrtića i škola. Kako su naši partneri u projektu iz  manjeg mjesta Sesimbra, organizirali su obilaske vrtića u neposrednoj blizini Sesimbre. Tipično za Portugal je da su većinom vrtići smješteni u prostoru osnovne škole i djeca počinju pohađati školu s navršenih 6 godina. Iz tog razloga smo pri posjetama osim vrtića, dobili uvid u način rada u prva dva razreda osnovne škole. 

 Posjetili smo:

  • EBI School from Quinta do Conde
  • Kindergarten Casal do Capo
  • EBI School from Boa Aqua/Quinta do Conde
  • Kindergarten Pinhal do General
  • EB1 from Cotovia
  • EB1 de Sampaio
  • Educa a Brincar
  • Cerczimbra
  • Secondary school Manuel Martinis – Future Classroom Lab

 
Vidjeli smo način organizacije i rad s djecom predškolske i rane školske dobi. Razgovarali smo o uočenim specifičnostima u odnosu na iskustva i praksu u vlastitim zemljama. Mnogo smo toga vidjeli i saznali vezano uz odgojno-obrazovni sustav Portugala. Neke stvari rješavaju slično kao mi, a neke drukčije od nas.


Crtice koje bismo izdvojili:

  • Većina vrtića ima tek nekoliko skupina (najčešće 2-4 skupine)
  • U skupini je 20-25 djece
  • Velik broj djece ne pohađa vrtić prije 3.godine, iako je moguće u nekim tipovima ustanova uključiti dijete od 4 mjeseca (rodiljni dopust u Portugalu je samo 5 mjeseci!)
  • Jedan odgojitelj VSS zadužen je za jednu skupinu djece i s njima je 5-6 sati kada većina djece boravi u vrtiću (uz njega je i pomoćno osoblje srednje stručne spreme koje ostaje uz djecu nakon radnog vremena odgojitelja - tada većina djece ionako ne boravi više u vrtiću)
  • U školu djeca kreću s navršenih 6 godina
  • U mnogim vrtićima imaju planirane uvjete za smještaj nekih životinja (vidjeli smo patke, kanarince, pijetle i kokoši)
  •  
  • Nakon završetka školovanja odgojitelja nema razdoblja pripravništva, mentoriranja odgojitelja pripravnika niti stručnog ispita odgojitelj
  • Djeca u vrtiću imaju samo jedan obrok – ručak koji se obično poslužuje u zajedničkoj velikoj blagovaoni
  • Većina javnih vrtića NEMA prostorne uvjete za dnevni oodmor djece, tako da nema spavanja. Tamo gdje ima uvjeta – spavanje do 5. godine (korištenje dvorane u tu svrhu)

  • Vrtići nemaju stručnu službu - postoji stručna služba koja je odgovorna za više škola i vrtića iz jednog okruga (npr. psiholog, logoped i rehabilitator na 2-3 tisuće djece) 
  • Postoji vrsta centra za ranu intervenciju, gdje se roditelji mogu obratiti, ali i vrtići kontaktirati stručnjake po potrebi 
  • Za djecu s teškoćama u razvoju može se odobriti asistent koji je uz dijete u procesu inkluzije, ukoliko za to postoji potreba (broj asistenata koji su zaposleni za potrebe pojedinog okruga je fiksan i često ih nema dovoljno)
  • Preko ljeta i drugih praznika, odgojitelji koriste godišnji odmor ili rade evaluaciju protekle godine i pripreme za iduću godinu, te je broj djece tada u vrtićima znatno manji. S njima u tom periodu radi samo pomoćno osoblje.
  • Zanimljivo je bilo vidjeti da djeca u vrtiću borave u svojim cipelama (jer kako su nam objasnili, tražiti goste da izuju obuću kada ulaze u kuću je uvredljivo)
  • U sobama nema puno kupovnih igračaka i materijala za rad – koriste pedagoški neoblikovani materijal (papir, karton, čepove, kutije od jaja, vatu, grančice..)




 

  • Slušali smo zanimljivo predavanje u srednjoj školi Manuel Martins u Setubalu. Profesor informatike Carlos Cunha pokazao nam je način rada u tzv. Future Classroom – učionica budućnosti koja je opremljena raznim informatičkim pomagalima i omogućava vrlo zanimljive načine rada s učenicima (ali i odraslima).  Saznali smo da jedana takva učionica postoji i u Zagrebu.
  
 

	

 GRČKA: 02.- 06.04.2017.

Treći transnacionalni sastanak partnera projekta održan je u mjestu Chania na Kreti. Tema susreta bila je prikaz načina rada i poučavanja djece predškolske dobi. U dvije predškolske skupine domaćini su prikazali jedan segment rada s djecom.
 
U vrtiću 2nd Nipiagogio of Chania, promatrali smo rad odgojiteljice s djecom na usvajanju tehnike za pamćenje strukture priče. Djeca su kroz protekli period već usvojila pojedine elemente tehnike, koje su nam domaćini prikazali objedinjeno kroz jednu priču. Odgojiteljica vodi djecu da kroz nekoliko različitih načina usvoje ključna pitanja za pamćenje i prepričavanje priče (Kada? Gdje? Tko? Što je problem? Što se dogodilo dalje? Kako se riješio problem? Kraj?). Osobito je dojmljiv tepih na kojem su polja raznih boja s navedenim pitanjima, pa dijete koračajući s jednog na drugo polje, vrlo strukturirano prepričava priču. 

Na izvrsno vođenoj raspravi radioničkog tipa pod vodstvom savjetnice za predškolski odgoj okruga Chania, prof. Popi Kassotaki davali smo svoje opservacije i komentare na prezentirani način rada.
 

U vrtiću 11th Nipiagogio of Chania promatrali smo rad odgojiteljice s djecom na usvajanju znanja o sličnostima i razlikama kod kukaca i ptica. Djeca su već prije radila na pojedinim karakteristikama i specifičnostima ovih životinja, tako da je dio rada bio ponavljanje već usvojenog sadržaja. Naglasak za nas je bio na načinu primjene tzv. Venn diagramma, pri čemu su djeca izdvajala sličice s morfološkim karakteristikama kukaca i ptica, te ih lijepila na pripremljeni diagram. Skupina najstarije djece je uz pomoć odgojiteljice izdvojila sličnosti između ovih vrsta.
Pod vodstvom prof. Popi Kassotaki kroz koristan radionički tip rada komentirali smo četiri aspekta u radu s djecom (planiranje ciljeva i aktivnosti, korišteni materijali, načini prezentiranja sadržaja, komunikacija s djecom i među djecom te uočena ponašanja i usvojenost znanja kod djece).

 

Glavni dio susreta na Kreti bio je usmjeren na prikaz do sada obrađenih rezultata našeg upitnika (od strane Sveučilišta u Estoniji), usklađivanje načina obrade rezultata i sugestije za daljnje korake. Svi partneri projekta složili su se, da će ponovo primijeniti upitnik u svojim ustanovama, ali ovaj put sa ciljem procjenjivanja aktualnog stanja u vlastitom vrtiću.
Dogovorene su pojedinosti za susret u prosincu 2017. u Zagrebu i završnu konferenciju u Estoniji u lipnju 2018.

 

Na kraju izdvojili bismo da u Grčkoj djeca mogu pohađati javne vrtiće tek od 4 godine. Većina djece ranije dobi je kod kuće, a neka pohađaju privatne ustanove. Dosta striktno naglašava se razliku odgoja i obrazovanja, pa tako razlikuju odgojne ustanove za mlađu djecu (gdje rade osobe sa srednjom stručnom spremom) i obrazovne ustanove u kasnijoj predškolskoj dobi (u kojoj rade odgojitelji s višom i visokom stručnom spremom).
 
Oba vrtića koja smo posjetili imaju mali vrt gdje sade cvijeće i začinsko bilje.

 



	
 24.04.2017.
Stručnim radnicima Vrtića prezentirane su dosadašnje aktivnosti vezane uz EU projekt „Quality- 3C Child (cheerful, courageous, creative child)“. Članovi tima koji sudjeluju u projektu prezentirali su radne aktivnosti i boravak u Portugalu i Grčkoj, te na taj način sve zainteresirane upoznali sa tijekom događanja dvogodišnjeg projekta.
 
                   
                
     


ZAGREB 03. - 09.12.2017.
 
Četvrti transnacionalni sastanak partnera iz Estonije, Grčke, Hrvatske, Latvije i Portugala, održan je u Zagrebu  od 03. do 09.prosinca 2017. u prostorima dječjeg vrtića Jarun. Predstavnici tima dječjeg vrtića Jarun uključeni u projekt KA2 su  ravnateljica vrtića Snježana Vusić-Kodvanj, pedagoginja Kristina Martinko Rutić i psiholozi Neda Vac Burić i Tomislav Miljak.
 

 

Tema susreta u Zagrebu bila je „Procjena djece“. Kao domaćini prikazali smo načine procjene djece u vrtiću uz osobitosti i specifičnosti našeg vrtića. Isto tako prikazali smo i pojasnili način obveznog planiranja odgojno-obrazovnog rada s djecom u Republici Hrvatskoj (dokumentacija, foto i video zapisi). Partneri su također prezentirali načine na koji vrše procjenu djece, a iskustva su izmijenjena i na radionici pod vodstvom E. Einaru, koordinatorice projekta iz Estonije.

 


 
Profesorica M. Jurimae sa Sveučilišta u Tartuu kroz radionicu je na zanimljiv način potaknula razmišljanje o različitim načinima na koje djeca mogu procjenjivati svoj vrtić.
 
Partneri su obišli i upoznali kuće dječjeg vrtića Jarun, pri čemu treba naglasiti da je za njih ustroj vrtića na sedam lokacija i 38 skupina vrlo neobičan, obzirom da je organizacija u ostalim zemljama partnerima znatno drukčija. Istaknuli bismo njihovo zadovoljstvo prilikom  obilaska kuća dječjeg vrtića Jarun, u kojem ih se dojmilo tematsko uređenje kuća u kojem su svi prepoznali osobitosti svojih zemalja koje su prikazane kroz radove djece i odgojitelja. Prilikom obilaska upoznali su odgojitelje i djecu obzirom da su dio vremena proveli u skupinama promatrajući odgojno-obrazovni rad s djecom. Tako smo obilazak vrtića na konstruktivan način spojili smo  s primjenom upitnika prema Wind-Rose modelu procjene kvalitete procesa odgoja i obrazovanja kojim se vodimo u projektu.

Radionica pod vodstvom naših stručnih suradnika pokazala je da i kratki uvid uz primjenu ovog upitnika pomaže u strukturiranju bitnih elemenata odgojno-obrazovnog procesa i procjeni njihove kvalitete.

 
 

 
Tijekom susreta u Zagrebu nastavljen je rad na projektnim zadacima, a partneri sa UT prezentirali su obradu dosadašnjih podataka. Model za procjenu kvalitete odgojno-obrazovnog procesa je u Estoniji i Latviji već korišten u probnom ispitivanju u kojem su uspoređivani podaci roditelja i stručnih radnika za pojedine odgojne skupine u njihovim vrtićima. Upitnik daje brzi pregled o bitnim segmentima odgojno-obrazovnog rada, te može pomoći u planiranju daljnjeg rada i poboljšanja kvalitete odgojno-obrazovnog procesa. Primjena upitnika u našem vrtiću predviđena je tijekom siječnja / veljače 2018.godine.

 


 
Partneri iz Estonije prezentirali su završnu verziju web stranice ovog projekta koju možete pogledati na www.3cchild.wordpress.com
 
Dogovoreni su daljnji koraci u provedbi projekta vezano  uz transnacionalne sastanak partnera u Latviji, kao i izlaganja zemalja partnera na završnoj konferenciju u Estoniji. Naš vrtić će sudjelovati s proširenim izlaganjem na temu „Uključivanje djece s posebnim potrebama u dječje vrtiće“. Ova prezentacija je od strane naših partnera u Portugalu (veljača 2017.g) procijenjena izvrsnom i korisnom za druge sustručnjake iz područja odgoja i obrazovanja.
 
Posebno bismo istaknuli dan koji smo posvetili prezentaciji Programa podrške roditeljima „Rastimo zajedno“. Program je prezentirala jedna od autorica, profesorica Branka Starc, a stručni suradnici su kasnije proveli s partnerima jednu od ključnih radionica Programa.


 

 
 
Ustrojstvo naših vrtića pruža druge mogućnosti za suradnju s roditeljima nego li je to slučaj u zemljama partnerima, te nam se činilo važno pokazati im jednu drugu dimenziju suradnje s roditeljima. Program „Rastimo zajedno“ nije proizašao iz našeg vrtića, niti je namijenjen samo roditeljima vrtićke djece, ali kao program koji je usmjeren prvenstveno na roditelje djece predškolske dobi, smatramo da je jedan od kvalitetnijih načina podrške roditeljima u roditeljstvu. Zanimanje, aktivno sudjelovanje i pohvale partnera pokazali su da je odabir teme bio pun pogodak.








 
Osim boravka u našem vrtiću, partneri su posjetili i privatni dječji vrtić „Mali istraživač“ kako bi upoznali još jednu, nešto drukčiju koncepciju rada s djecom.
 
 
 
 Pedagoška godina 2016. / 2017.
 
Erasmus plus KA1 projekt:
 
"DIJETE I STRANI JEZIK U DJEČJEM VRTIĆU - NOVI PRISTUPI UČENJU"
 
 
                                  
 
 
U ovoj pedagoškoj godini dječji vrtić Jarun nositelj je europskog KA1 projekta „Dijete i strani jezik u dječjem vrtiću - novi pristupi učenju“. Projekt je financiran od strane Europske unije i odobren od Agencije za mobilnost i programe EU  (http://www.mobilnost.hr/). Projekt omogućuje odgojiteljima da putem job shadowing aktivnosti odlaze u druge predškolske ustanove u Europskoj uniji gdje će steći uvid u rad kolega sustručnjaka. Na taj način odgojitelji upoznaju rad pojedine predškolske ustanove i imaju prilike vidjeti primjere dobre prakse, koje po povratku mogu primijeniti u vlastitom odgojno-obrazovnoj praksi. Partner u projektu namje dječji vrtić "Zespol Szkolno-Przedszkolny iz Poljske.

Cilj sudjelovanja u projektu je unaprjeđivanje kvalitete odgojno-obrazovne prakse u dječjem vrtiću Jarun.
 
Odlazak odgojiteljica dječjeg vrtića Jarun u  dječji vrtić "Zespół Szkolno-Przedszkolny" u Poljskoj novo je iskustvo u okviru „job shadowing" aktivnosti, koja se odvija s ciljem provjeravanja i istraživanja vlastite prakse, kao i pronalaženja novih načina učenja za djecu rane dobi.
Prije odlaska u Poljsku u okviru projekta „Dijete i strani jezik u dječjem vrtiću - novi pristupi učenju“, u našem vrtiću provedene su interaktivne aktivnosti za promociju i poticanje ranog učenja stranih jezika. Aktivnosti prilagođene  mogućnostima djece provedene su u skupinama: Jagoda, Psić, Ribica, Ptičica, Puž, Ježić i Sunce. Tim koji provodi aktivnosti čine ravnateljica Snježana Vusić-Kodvanj i odgojiteljice Marina Čović, Jana Forko, Martina Pesek i Martina Skoko.

Siječanj 2017.

 
   
 
  

Kroz interaktivne pjesmice pune pokreta djeca su upoznala pet stranih jezika – engleski, njemački, francuski, talijanski i poljski, te slušala kako svakodnevni pozdravi dobar dan i doviđenja zvuče na drugim jezicima. Doživljaj aktivnosti u kojima su sudjelovala, djeca su izrazila  kreativnim likovnim radovima.
 
          
 
 
        

Veljača 2017.

U veljači je provedena druga aktivnost vezana uz upoznavanje djece sa stranim jezicima. Djeca su kroz interaktivne pjesmice pune pokreta slušala o bojama na engleskom, njemačkom, poljskom, talijanskom i francuskom jeziku. Boje iz pjesama tražili smo na odjeći, stvarima i prostoru oko nas.

 
 

Kroz igru i pjesme djeca su upoznala pet boja (crvena, plava, žuta, zelena i bijela), na pet različitih jezika (njemački, engleski, talijanski, francuski i poljski), a doživljaj izrazila kreativnim radom.
 
 

 


 

 
 08.03.2017.

Odlazak odgojiteljica dječjeg vrtića Jarun u Poljsku u okviru KA1 projekta, osim aktivnosti s djecom  zahtijeva i upoznavanje radnika sa provedenim i pripremnim aktivnostima. Na sjednici Odgojiteljskog vijeća stručnim radnicima prezentirana je provedba dosadašnjih aktivnosti u radu s djecom, a putem ppt prezentacije upoznati su sa specifičnostima Poljske kao zemlje partnera u projektu. 

 
 
 

 
AKTIVNOSTI U SKUPINI PFLAUME
 
„Pflaume“ je mješovita skupina s ranim učenjem njemačkog  jezika, koji se u skupini provodi kao cjelodnevni program (njem.Sprachbad = jezična kupka). Kroz igru kao osnovnu aktivnost djeca uspoređuju, stvaraju, kombiniraju, zaključuju te uče iz vlastitog iskustva. Kroz raznovrsne aktivnosti kod djece potičemo glasovnu analizu i sintezu, razlikovanje i prepoznavanje slova, razumijevanje i korištenje novih riječi, slaganje jednostavnih rečenica, kreativno izražavanje, razvoj koordinacije i preciznosti pokreta, samo vrednovanje te stvaranje bolje slike o sebi.

 


"Ja" u ogledalu
 
   

 "Lice" (kolaž tehnika, modeliranje glinom)




 
Pridruživanje: Mit den Augen sehen (očima gledamo), Mit den Ohren hoeren (ušima slušamo), Mit der Nase riechen (nosom mirišemo), Mit dem Mund schmecken (ustima kušamo).
 

Uočavanje razlike u broju i obliku slova u hrvatskoj i njemačkoj abecedi

 

Modeliranje slova tijestom


  

Pridruživanje slike i riječi



Rastavljanje riječi na glasove

 
JOB SHADOWING:
PAWLOVICE (Poljska): 02.- 06.04.2017.


 
U razdoblju od 3.-6.4.2017. realizirana je glavna aktivnost projekta „Dijete i strani jezik u dječjem vrtiću - novi pristupi učenju", tzv. „job shadowing“, a odnosi se na promatranje prakse i načina rada u drugim odgojno-obrazovnim institucijama.
Odgojiteljice Kristina Mlinarić, Martina Skoko, Martina Budrović i Željka Crnić otputovale su u Poljsku, u mjesto Pawlowice. Kroz ovo iskustvo pružila im se prilika za istraživanjem vlastite prakse te stjecanje znanja i vještina o novim načinima učenja stranog jezika za djecu rane dobi.
 
Prvog dana domaćini su organizirali posjetu osnovnoj školi „Zespol Szkolno Przedszkolny“. Posjetile smo njihove učionice, knjižnicu, sportsku dvoranu i zbornicu. Također smo imale uvodni sastanak s ravnateljicom,  Zofiom Musial.
    
 
Nakon toga smo promatrale i sudjelovale u nekoliko aktivnosti učenja stranog (engleski) jezika s djecom od 6 i 7 godina. Učiteljica je koristila metode pripovijedanja i dramatizacije. Koristila se „pametnom pločom“ u svim aktivnostima.
U prvoj aktivnosti promatrale smo aktivnost s djecom od 6 godina, a tema su bile igračke. Na početku su svi zajedno pjevali pjesmicu "Noisy toys". Nakon toga, učiteljica je koristila pametnu ploču - djeca su trebala spojiti odgovarajuće slike s predmetima (igračkama) s njihovim nazivima. Slijedila je igra s karticama s fotografijama igračaka. Učiteljica ih je poredala na ploču, djeca su trebala zatvoriti oči te nakon otvaranja pogoditi koju karticu je učiteljica preokrenula, to jest koja nedostaje. Slijedio je uvid u priču pomoću lutkica - Ruby, Oto i Spike. Učiteljica se također koristila i aplikacijama, a djeca su kasnije sama ponavljala priču.  Na kraju, djeca su pomoću lutkica sami izveli dramatizaciju priče.
        
 
Sljedeća je aktivnost bila s djecom od 7 godina, također metoda pripovijedanja na engleskom jeziku. Nazvana je "Tajna priča", a djeca su sama pogađala o čemu je riječ kroz igru sličnu „Pokvarenom telefonu“. Učiteljica se i u ovoj aktivnosti služila pametnom pločom – djeca su rješavala zagonetku (puzzle) kako bi otkrila što će raditi, a rješenje je bilo da će ići u lov na zmaja. Nakon toga su prolazili kroz „Tajnu mapu“ i slijedili put kako bi došli do zmaja. Zajednički smo pjevali pjesmicu o tome što smo sve morali proći kako bi došli do zmaja (trava, voda, blato…). Na kraju je slijedila pokretna igra „Ulovi zmaja“ – djeca su stajala u redu, posljednje dijete u redu je imalo „rep“, a prvo ga je trebalo uhvatiti vrteći se u krug.
 
 

Domaćinima smo prezentirale hrvatski obrazovni sustav i naš vrtić.
 
 
Drugi dan posjetile smo dječji vrtić „Przedszkole Publiczne w Modrzewiowym Ogrodzie“, gdje su nas djeca i odgojitelji dočekali s pjesmom i pozdravom na tri jezika. Domaćini su nas proveli kroz unutarnji i vanjski prostor, a posebno nas se dojmio zimski vrt s antistres podlogom te rekvizitima kojeg koriste u slučaju lošeg vremena.
           
 
Sudjelovale smo u aktivnostima u odgojnoj skupini „Pčelice“  koju čine djeca od pet godina. Kao uvod u sve aktivnosti odgojiteljica se koristila pripovijedanjem priče (Medvjedić u gradu) i lutkama – djeca su se pomoću lutke pozdravljala i predstavljala na engleskom jeziku. Tema aktivnosti bila je proljeće. Odgojiteljica i djeca razgovarali su o godišnjim dobima, proljeću i životinjama koje možemo vidjeti u proljeće: listali su slikovnicu te imenovali životnije na engleskom jeziku:  bubamare, leptire, rode. Zatim je slijedila priča sa slikovnim aplikacijama o gusjenici koja se pretvorila u leptira.  Odgojiteljica je pripremila materijale za interaktivnu igru „Proljetni ples“: svako dijete dobilo je narukvicu u obliku leptira u četiri osnovne boje: crvena, plava, žuta i zelena. U sobi su također bila postavljena 4 velika cvijeta u istim bojama. Slijedio je ples uz glazbenu podlogu, a kad je glazba prestala djeca su brzo trebala doći do cvijeta boje kao i njihova narukvica.
Nakon plesa, svi zajedno su pogledali kratki edukativni film o životnom ciklusu gusjenice te ponovili priču uz slikovne aplikacije „Od gusjenice do leptira“. U zadnjoj aktivnosti, odgojiteljica je pripremila tjesteninu različitih oblika te su uz njenu pomoć djeca formirala životni ciklus gusjenice.

 
 
 
Mi smo također provele nekoliko interaktivnih aktivnosti s djecom: pjesmicu „Make a circle“ na engleskom jeziku, igru „My name is“ na engleskom jeziku, pjesmicu s pokretima „Buon guorno“ te igru s pjevanjem „Mi smo djeca vesela“ na hrvatskom jeziku.
 
   
 
Treći dan posjetile smo privatni vrtić „Iskierka“ te promatrale nekoliko aktivnosti učenja engleskog jezika.
U grupi predškolaraca (5 i 6 godina) promatrale smo tematsku aktivnost „Proslava rođendana“. Na početku su se sva djeca predstavljala pomoću lutke. Odgojiteljica i djeca razgovarali su o tome što nam je sve potrebno, a što nije za proslavu rođendana. Odgojiteljica je izvadila balone, brojala ih je i imenovala njihove boje. Nakon nje, isto su ponovila i djeca. Slijedila je aktivnost dekoriranja torte od filca: djeca biraju svjećice i broje ih, biraju voće, imenuju ga i broje te stavljaju na tortu. Uz dekoriranje, razgovarali su o najdražem voću i bojama. Na kraju su svi pjevali i plesali uz pjesmicu „Party song“.

U grupi djece od 3 i 4 godine, odgojiteljica koja provodi program učenja engleskog jezika dolazi svakog dana po 15 minuta te priprema aktivnost na engleskom jeziku. Promatrale smo aktivnost vezanu uz temu „Voće“. Odgojiteljica ulazi u sobu s ginjol lutkom uz pjesmicu „Hello, Hello“ – djeca pozdravljaju lutku i rukuju se s njom. Slijedi aktivnost  „Čarobna vrećica“ – djeca pojedinačno vade voće, prepoznaju, imenuju na poljskom i engleskom jeziku i imenuju boju voća. Nakon toga, odgojiteljica priprema aktivnost s karticama s voćem- djeca prepoznaju i imenuju voće. Zatim igraju igru „Pogodi koje voće nedostaje“ – djeca zatvaraju oči, odgojiteljica okreće jednu karticu, djeca otvaraju oči i pogađaju koja kartica nedostaje. Kasnije odgojiteljica okreće dvije kartice. Na kraju slijedi zanimljiva igra sa šarenim padobranom: odgojiteljica zadaje voće, djeca imenuju koje je boje i staju na tu istu boju na padobranu.
  

Još jedna aktivnost koju smo promatrale u privatnom vrtiću „Iskierka“ uključivala je svu djecu, a odnosila se na obilježavanje dana Velike Britanije (Special day). Odgojiteljice su pripremile aktivnost u holu: simulacija putovanja avionom u Veliku Britaniju.
Pripremile su različite materijale i poticaje: aerodrom – šalter za registraciju putnika, putovnice, avion od kartona, telefonska govornica od kartona, štand sa zastavama i fotografijama tradicionalne britanske hrane, velika karta Europe. Djeca su uz glazbenu podlogu pjevala poljsku himnu, a nakon toga svi su se prijavili s putovnicama na šalteru za registraciju. Zajednički su uz glazbenu podlogu i kroz pokret simulirali let avionom. Kad su sletjeli u pozadini je svirala britanska himna. Slijedilo je upoznavanje i razgovor o tipičnim britanskim obilježjima: vremenske prilike, hrana, telefonska govornica, zastava.Nakon toga djeca odlaze u drugu prostoriju „Muzej“ gdje je pripremljeno: čaj, puding, grickalice i sva djeca degustiraju proizvode – odgojiteljice prvo razgovaraju s njima, imenuju i objašnjavaju im što će im poslužiti.
Nakon toga na velikom platnu se emitira pjesmica „The weels on the bus“ – interaktivna aktivnost u kojoj djeca i odgojiteljice zajedno pjevaju i izvode pokrete. Na kraju je prikazana epizoda „Pepa Pig“ – putovanje na praznike avionom.

 
   
 
Zadnji dan sudjelovale smo na radionici o korištenju IT tehnologije u vrtiću i školi. Upoznale smo se sa načinima korištenje računala i izvora sa interneta za učenje stranih jezika te sa načinima kreiranja aplikacija koje se koriste u radu s djecom, kao što su: learningapps, quizlet, Voki. Isprobale smo i načine rada na „Pametnoj ploči“, što nam se osobito svidjelo.
 
 
Osim razvijanja jezičnih, digitalnih i metodičkih kompetencija, kroz sudjelovanje u različitim aktivnostima unaprijedile smo naše komunikacijske, socijalne i interkulturalne kompetencije. Naučile smo puno o povijesti, kulturološkim obilježjima i odgojno-obrazovnom sustavu Poljske. Posjetile smo Gradsku vijećnicu u kojoj nas je primio gradonačelnik Pawlowica. Domaćini su nas poveli u šetnju kroz Pawlowice: posjetile smo park, kulturni centar i sportske objekte. Imale smo priliku posjetiti i  Cieszyn - mali povijesni gradić na granici sa Češkom Republikom. Sudjelovale smo i na organiziranom razgledavanju starog grada u Krakowu te posjetile “Wieliczka” - veličanstveni rudnik soli.
   
  
 
Isprobale smo i neka od tradicionalnih poljskih jela: juhe „Žurek“ (poljska varijanta prežgane juhe s jajima, kobasicama i kiselim vrhnjem)  Baršć“ (poljska juha od cikle)  „Pierogi“ – meki jastučići od tijesta, nalik talijanskim raviolima, punjenim povrće, sirom ili mesom te „Zapjekanke“ - varijanta toplih sendviča napravljenih na kruhu sa različitim dodacima (dimljeni sir, gljive…).
 
 
 
Zadnji dan „job shadowing“ zajedno s ravnateljicama, odgojiteljicama i učiteljicama održani je evaluacijski sastanak i podjela certifikata.
 
 
 
Dijelovi koje bismo izdvojile iz sustava ranog odgoja i obrazovanja u Poljskoj:
 
 

ZAVRŠNA KONFERENCIJA EU PROJEKTA
 
U prostorima dječjeg vrtića Jarun održana je 15. rujna 2017. završna konferencija EU projekta KA1 „Dijete i strani jezik u dječjem vrtiću – novi pristupi učenju“ čiji je nositelj vrtić Jarun. Partner u projektu bio je vrtić „Zespot Szkolno-Przedszkolny iz Poljske.  U projektu u trajanju od godinu dana (12.09.2016. – 11.09.2017.) radilo se o „job shadowing“ aktivnosti, tj. promatranju odgojno-obrazovne prakse drugog vrtića.  Pozivu na konferenciju odazvali su se ravnatelji, stručni suradnici i odgojitelji dječjih vrtića. Članovi tima prezentirali su iskustvo provođenja projekta,  ciljeve,  aktivnosti  provedene prije i poslije mobilnosti te dugoročne pozitivne ishode projekta za odgojno-obrazovnu vrtića Jarun.





 


 


 

Ispiši stranicu